preloader
2015-07-25

Čekaju se pisane garancije Vlade FBiH

Poslovni koncept kojim se bavi HETA Aset Resolution prilično je nepoznat u BiH. Naime, HETA je agencija za upravljanje imovinom i potraživanjima i uspostavljena je kako bi pomagala u procesu restrukturiranja banaka od sistemske važnosti koje se suočavaju s ozbiljnim problemima solventnosti. Vlasnik je Republika Austrija, koja je zajedno sa EU u toku prošle godine uspostavila pravni okvir kojim se uspostavlja način poslovanja HETA.

Ekonomski razvoj

- Preuzimanjem takozvanih loših kredita, odnosno nenaplativih potraživanja i njihovim postupnim zatvaranjem, odnosno njihovim restrukturiranjem i prodajom, pomaže se proces takozvanog čišćenja banaka od loših kredita i time se pomaže stabilnost finansijskog sistema države, odnosno da banka ponovo uđe u bankarski sektor sa ojačanim bilansom stanja, većom stopom likvidnosti, solventnosti i očišćena od loših kredita. Time se bankama pomaže da nastave sa pružanjem bankarskih usluga na zdravim osnovama. S druge strane, pružamo punu podršku lokalnoj, državnoj, nacionalnoj ekonomiji jer je strateški cilj da se ta imovina proda na brz način kojim će se zadržati njena vrijednost. Kad je riječ o našoj veličini, spomenuću da smo krajem prošle godine preuzeli portfolije od dvije banke i trenutna vrijednost portfolia je 1,2 milijarde KM. Raspolažemo sa arhitektonski modernim komercijalnih i stambenim nekretninama širom zemlje, kao i velikim industrijskim postrojenjima. Kada je riječ o investitorima, naš primarni fokus su investitori koji su spremni da odmah revitaliziraju posao i u vrlo kratkom roku pokrenu poslovni proces, što će rezultirati otvaranjem novih radnih mjesta, generiranjem prihoda i općim ekonomskim rastom što je BiH i potrebno, kazao je u intervjuu za Oslobođenje generalni direktor HETA d.o.o. Sarajevo Manfred Gram.

OSLOBOĐENJE: Otkud HETA u priči sa BH Airlinesom?

GRAM: Uključeni smo kroz inicijalno finansiranje kupovine aviona, a trenutno kroz situaciju u kojoj se dug ne otplaćuje redovno. Od septembra prošle godine, u saradnji sa menadžmentom BH Airlinesa, izradili smo nekoliko različitih koncepata za reprogram duga. Svako od tih rješenja je bilo kreirano na način da jedan dio duga bude otplaćen odmah, a ostatak raspoređen na jednake iznose u narednih nekoliko godina, naravno uz pisanu garanciju Vlade FBiH kao vlasnika. Drugim riječima, svaka od ponuđenih opcija je imala za cilj da osigura nesmetan nastavak poslovanja BH Airlinesa. Može se reći da je svako od rješenja uzimalo u obzir važnost BH Airlinesa, kao jedinog nacionalnog avioprevoznika, uključujući i potrebe uposlenika. Drugo je bilo da se ublaži finansijski učinak na federalnu Vladu tim reprogramom duga na nekoliko godina, a treće, što je i prirodno, da uvaži odgovornost koju HETA ima prema svom vlasniku, austrijskoj Vladi. Ukoliko federalna Vlada donese odluku da nijedno od ponuđenih rješenja nije prihvatljivo i da ne mogu preuzeti odgovornost za svoje ugovorne obaveze, mi očekujemo taj odgovor u službenoj pisanoj formi. Čim taj odgovor primimo, onda smo u poziciji da donesemo konačni stav.

OSLOBOĐENJE: Možete li nam reći koliki je ukupan dug BH Airlinesa?

GRAM: Molim vas za razumijevanje što ne mogu odgovoriti na to pitanje jer spada u domen poslovne tajne. U medijima se pojavljuju različite brojke, ali morate shvatiti da ja o tome ne mogu govoriti.

OSLOBOĐENJE: Smijete li reći makar je li to mnogo više od 17 miliona eura koje se pominju u medijima?

GRAM: Ono što mogu reći je da govorimo o dvocifrenom milionskom iznosu. Čak i kada se radi o brojkama koje se pominju u nekim medijima, nije jasno naznačeno da li se govori o glavnici, kamatama ili cjelokupnom dugu. Vrlo je jednostavno plasirati brojke, no, mora se biti pažljiv kako u prezentaciji tako i u tumačenju brojki.

OSLOBOĐENJE: Vlada Federacije ponudila je da otplati dio duga, oko pet miliona, šta je bilo s tim, govore da HETA nije prihvatila tu ponudu, je li to istina? Kada ste posljednji put razgovarali sa predstavnicima Vlade?

GRAM: Posljednji sastanak je bio u Mostaru tokom juna, a prisustvovali su mu federalni premijer Fadil Novalić, ministar prometa i komunikacija Denis Lasić, direktor BH Airlinesa Amir Jažić i predstavnici HETA. Razgovarali smo o nekoliko opcija, ali sve dok nemam nešto u pisanoj formi kao njihov stav, ne smatram profesionalnim da iznosim svoj stav o tome. U medijima su se pojavljivale zbunjujuće informacije, da je ponuđeno 20, pa 80 posto cjelokupnog duga što ne želim komentirati. Mi konačnu odluku možemo donijeti tek kad dobijemo pisano koji je sadržaj te ponude.

OSLOBOĐENJE: Dakle, Vlada FBiH vam do sada nije dala ništa u pisanoj formi, sve je bilo u smislu usmenih prijedloga.

GRAM: Ne, ništa nam nisu dali. Vjerujem da rješenje za pitanje ovakve važnosti treba tražiti kroz dijalog u prisustvu svih strana. Ponavljam opet, mi smo tu, otvoreni za dijalog, spremni za razmatranje različitih opcija i doprinos u iznalaženju optimalnog rješenja za sve strane.

OSLOBOĐENJE: Do kada ćete čekati?

GRAM: To je vrlo dobro pitanje uzevši u obzir činjenicu da se približava sezona godišnjih odmora kao i činjenica da federalna Vlada očigledno trenutno vodi neke interne rasprave, nadam se da ću odgovor dobiti uskoro, bilo kakvu vrstu reakcije.

OSLOBOĐENJE: Je li to samo Vaša pretpostavka i nada, ili imate nekih osnova za takva očekivanja?

GRAM: I dalje je nada.

Blokada računa

OSLOBOĐENJE: Avioni BH Airlinesa su u vlasništvu HETA i stoje neiskorišteni. Do kada ćete čekati da ih iskoristite, možda da ih prodate ili iznajmite nekome? Ima li već zainteresovanih?

GRAM: Oba aviona su trenutno prizemljena. Postoje različite informacije i nažalost, moram se ponovo vratiti na njih jer se kroz različite medije plasiraju različite informacije. Jedna od tih informacija je da je razlog prizemljenja aviona blokada računa. Račune BH Airlinesu nije blokirala samo HETA, već i drugi kreditori zbog akumuliranog duga, a u našem slučaju do blokade računa je došlo tek nakon iznevjerenih potpisanih obećanja i dogovora prijašnje federalne Vlade o otplati duga. Također, koliko je meni poznato, blokada računa nije spriječila BH Airlines da nastavi sa poslovanjem, sa avionom koji je bio na raspolaganju u BiH. Stoga se blokada računa ne bi trebala prezentirati kao razlog za oduzimanje, odnosno suspenziju certifikata za letenje. A što se tiče vašeg pitanja o potencijalnim investitorima, kad je riječ o ovim tipovima aviona ATR, na sreću postoji tržište za njih i vjerujem da bi bilo zahtjeva investitora za tu vrstu aviona.

OSLOBOĐENJE: Znači do sada nije bilo zahtjeva?

GRAM: BH Airlines ima zadatak da operira tim avionima. Naredni prirodni korak je da menadžment BH Airlinesa i Vlada prodiskutuju o tri pitanja, šta će biti sa kompanijom, kako otplatiti dug i šta sa avionima. Sad se ponavljam, sve dok ne dobijemo nešto u pisanoj formi, bar što se tiče mene, bilo bi neprofesionalno da ulazim u bilo kakve razgovore sa potencijalnim investitorima.

OSLOBOĐENJE: Ponoviću se i ja, koliko dugo ćete čekati da se ta situacija riješi prije nego počnete tražiti druge investitore, zainteresovane za avione? Možemo li okvirno dati neki rok?

GRAM: Još ne diskutujemo o nekom roku.

OSLOBOĐENJE: Pominje se mogućnost stečaja i likvidacija BH Airlinesa, što je već viđen scenarij. Šta bi značilo za HETA ukoliko Vlada FBiH odluči da osnuje novu aviokompaniju?

GRAM: Htio bih sačekati sa analizom te vrste scenarija dok ne dobijemo odgovor na primarno pitanje, a to je ispunjavanje ugovornih obaveza i otplata duga.

Navedeni podaci su prikupljeni iz izvora koji se smatraju pouzdanim.

HETA ASSET RESOLUTION BIH ne preuzima odgovornost za potpunu tačnost podataka, promjenu uslova ili opoziv ponude bez prethodne najave.